tiistai 26. maaliskuuta 2013

Arequipa

Ica - Arequipa bussilla 12h.

Icassa kaverit ehdotti, että lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja lähdetään vielä Arequipaan. Koulun alkuun oli vielä muutama päivä, joten päätettiin venyttää reissua puolellatoista päivällä. Joten illalla hypättiin yöbussiin suuntana Arequipa. Matka kesti kepeät 12h, mutta onneksi matka meni suht mukavasti nukkuessa. Ja aamulla en ollut ihan varma, haluanko edes avata silmiä, kun tiet olivat mitä sattuu ja reuna välillä pelottavan lähellä. Näin matkan varrella jopa yhden rekan, joka oli mutkassa suistunut tieltä ja kaikki sen kuljettamat limupullot oli levällään rekan ympärillä. Kauniita maisemia kyllä näkyi silloin kun uskalsin silmät avata. Ohitettiin kuulemma joku kanjonikin, mutta silloin mä olin vielä unessa.

Juuri vähän ennen perille pääsyä pysähdyttiin ihmettelemään tiellä olevaa tulvaa. Ei tietoakaan, mistä vesi oli tullut, koska tossa kohdassa ei mitään jokea yms. mennyt. Vettä oli tasan tolla alueella ja pikkuautot oli vähän vaikeuksissa. Joku vartti me siinä odoteltiin ja just kun meinattiin hypätä bussista ulos ja ottaa taksi niin lähdettiinkin liikkeelle. Onneksi istuttiin yläkerrassa!

Paikallisten bussi ei ollut ihan yhtä kestävä...

Vihdoin perille päästyämme heivasimme kamat hostellille, joka muuten oli tosi siisti (harmi ettei siitä ole kuvaa!), ja suuntasimme tutustumaan mestoihin.

No mestoihin tutustuminen alkoi tietysti lounaalla. Täällä lounasjuomaksi sai valita myös pisco sourin ja niinhän me tehtiin.

Ostettiin liput sightseenille.

Queso helado, nammmmm!

Pakollinen pysähdys laamatarhalla. Kuultiin myös, mitä eroa on esim. laamalla ja alpakalla. Ja esim. niiden lihalla.

Pojilla oli hauskaa :D

Ryhmäkuvaa!
Maisemat oli upeita, mutta tässä vaiheessa sää päätti tehdä kepposet ja alkoi sataa, joten sännättiin takasin bussiin (alakertaan) ja jatkettiin matkaa. Seuraavassa mestassa olisi voinut mm. ratsastaa, mutta se ei yllättäen saanut kannatusta.

Kierroksen jälkeen sade onneksi loppui ( mikä ajotus.. :D ) ja siinä hetki vielä kierreltiin. Lopulta nälkä oli liian kova, joten hakeuduttiin johonkin ravintolaan. "Hmmm, pre inka, sounds good?) No, Pre Inka -nimiseen raflaan päädyttiin ja siellä itse keittiömestari esitteli meille paikat ja kuinka kaikki ruoka tehdään muinaisten inkojen tyyliin kuumilla kivillä. Hetki tutkittiin listaa ja mietittiin, mitä tilataan. Lopulta kaikkien lautasille päätyi laamaa tai alpakkaa jossain muodossa. Tilattiin myös yksi ceviche lautanen, jotta kaikki sai maistaa perulaista perinneruokaa. Keittiömestari kasasi kaikki tarvikkeet pöydälle ja valmisti annoksen silmiemme edessä.

Tilattiin yhdessä myös yksi toinen perulainen perinneruoka:

Jep, el cuy aka. guinea pig aka. marsu!! Kesti hetken ennen kuin kukaan uskalsi siihen koskea, mutta lopulta kaikki maistoivat. Eikä se edes ollut pahaa. :D Valehtelisin, jos sanoisin, että se maistui kanalta, vaikka me niin ensin ajateltiinkin. Sellaista vähän rapsakkaa, sanotaan vaikka että kanan tyylistä... En tiedä. Maistakaa ja kertokaa!

Mentiin kaikki sekaisin, mikä annos oli laamaa ja mikä alpakkaa, joten en osaa sanoa, kumpi oli parempaa. Toinen oli hyvää ja toinen ei. Lisukkeena kasa erilaisia kasviksia, perunaa ja jättikokoisia maisseja sekä erilaisia soosseja.

Illallisen jälkeen palattiin hotellille ja maisteltiin itsetehtyä pisco souria sekä erilaisia versioita, joihin kaikkiin käytettiin Ican viinitiloilta ostettua piscoa.

Seuraavana päivänä jatkettiin turisteilua ja kierreltiin erilaisia nähtävyyksiä sekä turistikojuja.

Todiste siitä, että mummolle ja Villelle on kortit! (Ne vaan on edelleen mun pöydällä, koska en oo vielä keksiny, missä on ees joku postin tapanen...)

Illalla kerättiin kamat (ja ittemme) ja suunnattiin taas bussille.
Arequipa - Lima = erittäin mukavat 16h istumista.